Меню сайту
Untitled
До уваги !!!
Департамент освіти
ЧОІПОППЧОР
ПедПреса
МОНУ
Наше опитування
Чи подобається Вам наша школа

Результат опроса Результаты Все опросы нашего сайта Архив опросов

Всего голосовало: 622
Статистика

Педагогічні технології

в системі формування навичок здорового способу життя

Нехай щастить нам усім на шляху до власного здоров’я!

           У  народі кажуть "Або ви турбуєтесь про своє здоров’я, або воно потурбує вас". У сучасному суспільстві життя й здоров’я людини визначаються як найвищі людські цінності. Батьків і педагогів сьогодні надзвичайно хвилює питання допомогти дітям бути здоровими, сильними, витривалими. Адже, на жаль, несприятливі соціально-економічні умови сучасної України, важка екологічна ситуація, інформаційне перенасичення та інтенсифікація навчального процесу викликають тенденції до погіршення здоров’я дітей і учнівської молоді.

          У Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті турбота про здоров’я молоді, виховання в неї культури здорового способу життя визначається як одне з пріоритетних завдань. За даними Міністерства охорони здоров’я України, серед дитячого населення за останнє десятиліття суттєво (в 1,5 – 3 рази) зросла частота хронічних захворювань, які призводять до інвалідності. Це хвороби нервової, ендокринної, серцево-судинної, шлунково-кишкової, кістково-м’язової систем. Кількість хронічно хворих дітей збільшується за роки навчання у 2,5 рази, понад 50% школярів уже мають функціональні відхилення у діяльності різних систем організму, а 95– 97 % випускників завершують шкільне навчання з тими чи іншими проблемами у стані здоров’я. Відмічається значне омолодження онкологічних захворювань, серцево-судинних. Є випадки інсультів та інфарктів у дітей віком до 15 років.

       Найбільш руйнівний вплив на стан здоров’я молоді чинять шкідливі звички. Сьогодні в країні спостерігається тенденція до збільшення проявів негативної поведінки серед дітей та молоді, прилучення до нікотину, алкоголю, вживання наркотиків, рання вагітність дівчат-підлітків. Усе це різко погіршує стан фізичного і психічного здоров’я підлітків.

     У дітей та молоді розвиваються агресивність, невдоволеність, почуття заниженої самооцінки, що нерідко спричинює конфлікти з однолітками, вчителями, батьками.

            Школа – це місце, де дитина проводить значну частину часу. Тому саме вона має великі можливості у здійсненні ряду заходів із питань збереження здоров'я. Наше завдання – виховувати здорових дітей, дбати про здоров'я вчителів, співпрацювати з батьками, впроваджувати методи валеологічної освіти, формувати культуру здоров'я, як стан фізичного, духовного і морального комфорту.

       Із метою створення цілісної моделі виховної системи на основі національних та загальнолюдських цінностей в Маньківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №1 з 2006 року діє програма «Здоров'я через освіту!» та втілюється педагогічний проект «Школа сприяння здоров’ю». Розроблено концептуальну модель Школи сприяння здоров’ю, яка включає в себе медико-гігієнічні, фізкультурно-оздоровчі, екологічно-рекреаційні, здоров’язбережувальні освітні технології та забезпечення безпеки життєдіяльності.

        Щодо адміністративно-управлінської діяльності Школи сприяння здоров’ю адміністрацією закладу забезпечено оптимальний санітарно-гігієнічний режим діяльності школи, здійснюється контроль за дотриманням відповідних вимог. Із 2007 року школу переведено на газове опалення, що дало змогу забезпечити тепловий режим, який відповідає санітарно-гігієнічним вимогам у осінньо-зимовий період.

       При складанні розкладу навчальних занять, враховуються вимоги СЕС, звертається увага на уникнення перевантаження учнів упродовж навчального дня та тижня.

    У школі створено кабінет Основ здоров’я. У коридорах розміщені інформаційні стенди щодо пропагування здорового способу життя, безпеки життєдіяльності та куточок психологічної служби. Функціонують два спортивних зали, спортивні майданчики (баскетбольний та футбольний), вуличні тренажери для занять гімнастичними вправами, кабінет хореографії, кабінет психолога, спальна кімната для першокласників, кабінет медичної сестри, актова зала.

       Діти ростуть, і в їхньому організмі обмінні процеси проходять з високою інтенсивністю. Саме тому в цей час раціональне, збалансоване та калорійне харчування є незамінним помічником у розвитку дитини. Першочерговим завданням для адміністрації школи є охоплення учнів гарячими обідами. Меню складається з урахуванням раціонального харчування та дотримання санітарно-гігієнічних вимог. Із метою поліпшення фізичного здоров’я, підвищення життєвого тонусу, зміцнення імунітету школярі вживають фіточаї. У початковій школі гарячим харчування охоплено 227 учнів, що становить 100%, серед 5-11-х – шкільну їдальню відвідують близько 180 учнів, що становить 55%. Дітям, які мають шлункові захворювання, організовано дієтичне харчування.

     Із метою інформаційного забезпечення у шкільній їдальні функціонують куточки «Здорове харчування», «Куточок кухаря». Крім медичної сестри, у школі є дієтсестра Грабова В.В., яка перевіряє якість гарячого харчування та стежить за дотриманням всіх норм приготування їжі. Вона щодня проводить 2-3 години на харчоблоці, контролює доставку продуктів, їхні сертифікати, стежить за роботою персоналу, накриттям столів.

Медичне обслуговування та дотримання правил особистої гігієни.

      Щороку лікарями ЦРЛ проводяться медичні огляди стану здоров’я школярів. На основі його результатів медсестрою школи проводиться моніторинг та оформляються листки здоров’я. У системі моніторингу в 1-4 класах ведуться також антропометричні дослідження учнів, які заносяться в паспорт здоров’я .

    Виходячи з актів медико-санітарних висновків, для ведення вчителями уроків фізичної культури здійснюється поділ учнів на групи за станом здоров’я на основну, спеціальну і підготовчу.

Навчальний рік

Основна група

Підготовча група

Спеціальна група

2015-2016 н.р.

551

29

23

2016-2017 н.р.

564

40

30

2017-2018 н.р.

537

40

26

2018-2019 н.р.

548

32

29

     Найбільш часті інфекції, що вражають школярів, за даними медичної сестри школи Безверхої Л.І.: ГРВІ, грип, стрептококова ангіна, краснуха, педикульоз (особливо в початковій школі), коньюнктивіт.

     Щоденні стреси, пов’язані з поганими оцінками, завданнями додому, контрольними, опитуваннями й найчастіше з непідготовленістю до школи, викликають неврози, перевтоми, проблеми із хребтом, короткозорість, гастрит, хронічні респіраторні захворювання.

   Медичною сестрою проводиться санітарно-освітня робота в школі. З учнями школи ведуться і бесіди на теми: «Профілактика туберкульозу», «Здоровий спосіб життя», «Що треба знати про СНІД», « Наркоманія та її наслідки», «Раціональне харчування», «Гігієна праці та відпочинку підлітків».

     Учні молодших класів залюбки виготовляють біжутерію із часнику, носять їх для профілактики як у школі так і вдома.

    Такі методи профілактики ГРВІ та грипу є доступними для учнів і стають популярними і ефективними.

   Учителі молодших класів, вихователі ГПД роблять обов’язкові прогулянки дітей на свіжому повітрі. Проводяться конкурси – рейди «Чистота – запорука здоров’я!», « Який мій клас».

   Педагогічний колектив школи постійно перебуває у творчому пошуку. Усвідомлюючи особисту відповідальність за збереження здоров´я школярів, педагоги є активними пропагандистами здорового способу життя. 

  У режим роботи школи в обов’язковому порядку введені ранкова зарядка з музичним супроводом, фізкультхвилинки, динамічні паузи на кожному уроці, 25-хвилинна рухлива перерва.

  Під час проведення уроків вчителі-предметними пропагують здоровий спосіб життя.

  Як показала практика, учні з інтересом засвоюють навчальний матеріал, коли використовують інформаційно-комунікаційні технології.     Сьогодні використання на уроці та в позаурочний час комп'ютера, телевізора, відео стало звичною справою. При правильному підході, ІКТ підсилює мотивацію учнів.

  Мультимедійний супровід уроків, виховних заходів, фізкультхвилинок підвищує рівень освоєння навчального матеріалу, мотивує учнів (уроки тітоньки Сови, релаксуючі екологічні вправи, музична терапія).

   Останнім часом при використанні здоров’язбережувальних технологій актуальний метод проектів. Починаючи працювати з учнями за методом проектів, використовуємо найчастіше мультимедійні презентації як наочність, поступово навчаючи школярів застосовувати презентацію як вид оформлення самостійної дослідницької діяльності. Так, для прикладу, до дня здоров’я учні 9-11-х класів презентували проекти «Модно бути здоровим», а до дня Землі 5-10 класи захищали проекти «Будь природі другом».

   Учителі фізичної культури Маньківської загальноосвітньої школи №1 Гоменюк В.В., Барилко С.В., Бурлака М.В. постійно працюють над удосконаленням системи фізичного виховання даного закладу. У роботі віддається перевага методиці розвитку рухових якостей на уроках з фізичної культури та на самостійних заняттях з урахуванням біологічного віку школярів, розвитку імунітету у різних формах.

  Cпортивно-оздоровче життя школи (а саме: позакласні спортивно-масові заходи, тижні фізкультури і спорту в школі) є насиченим і багатогранним. Вже кілька років поспіль під керівництвом вчителів фізичної культури працюють спортивні секції, які із задоволенням у відвідують 65 учнів. Команда волейболістів, баскетболістів, футболістів бере участь у різних змаганнях, має вагомі перемоги.

  У діяльності «Школи сприяння здоров’ю» велику роль відіграє психологічна служба. Особливо важливе місце в даному напрямку роботи займає праця шкільного психолога Гончарук Г.Д. Згідно плану роботи «Школи сприяння здоров’ю» практичним психологом проводяться діагностичні дослідження щодо визначення емоційного стану учнів, їх особистісного та морального розвитку, комунікативної сфери, проблем адаптації. Так, щороку вивчається і аналізується рівень тривожності та адаптованості учнів до навчання у 1-х, 5-х та 10-х класах. Результати аналізуються та обговорюються на педагогічних нарадах та психолого-педагогічних консиліумах. Якщо порівнювати показники попередніх 2018-2019 н.р., 2019-2020 н.р., то виявилося, що фактор загальної тривожності в школі знизився від 33% до 24%; страх невідповідності очікуванням оточуючих знизився також із 40% до 31%; фактор переживання соціального стресу також знизився від 20% до 12%; підвищився фізіологічний опір стресу на 20%. Це дає змогу стверджувати, що превентивні профілактичні заходи, що проводяться педагогами, практичним психологом з учнями мають позитивний результат.

  Соціометричні дослідження за методикою Дж. Моренго дали змогу класним керівникам більш детально спланувати роботу, націлену на згуртування класних колективів, підвищення самооцінки учнів, що значно вплинуло на покращення психо-емоційного стану учнів у порівнянні з попередніми показниками. Тобто, кількість малопопулярних та ізольованих учнів знизилася на 15%.

  Аналізуючи результати анкет вивчення особистості учня у 6-11-х класах, можна стверджувати, що помітно зріс рівень комунікативної сфери: понизився відсоток конфліктів у учнівському колективі на 20% відносно минулого року. Майже 100%-во учні визначили недопустимою ситуацію вживання наркотиків, 90% - визнають шкідливість тютюну та алкоголю, 85% - визнають ризики сексуальної поведінки в підлітковому віці.

  На основі отриманих даних, психологічна просвіта педагогічного та учнівського колективу здійснюється шляхом передачі знань у процесі практичної діяльності: тренінгові заняття «Як стати вільним і улюбленим» (за проектом «Діалог», лекції « З чого починається алкоголізм», «Що потрібно знати про алкоголь», «Життя у світі, в якому є ВІЛ-інфекія", конференції «Від кого або від чого залежить наше здоров’я?» , індивідуальні та групові консультації; бесіди «Для мене бути здоровим означає», «Роль харчування в житті учня»; «круглі столи»: «Наша особистість – це сад, а наша воля її садівник».

  Психокорекційна робота орієнтована на школярів із різними поведінковими проблемами. Її проводить психолог як у формі групової, так і індивідуальної діяльності.

  Для збереження психоемоційної сфери педагогів школи мають місце такі форми роботи, як тренінгові заняття «Форми боротьби зі стресом», «Важливість збереження психічного здоров’я», «Як уникнути емоційного вигорання», щорічні семінари «Синдром емоційного вигорання та як його уникнути», «Релакс як протидія стресу».

  Із метою підвищення рівня правової освіти та виховання учнівської молоді, стійкого негативного відношення школярів до алкоголю, наркотиків, тютюнопаління, ранньої профілактики шкідливих звичок та правопорушень серед неповнолітніх, повноцінного розвитку дітей і молоді, охорони та зміцнення їхнього здоров’я у навчальному закладі постійно проводяться виховні профілактичні заходи щодо належного виховання молодого покоління, тому створено певну систему правової освіти та виховання.

  Соціальне здоров’я є однією із складових умов здорової людини.

   Соціальний педагог Мельник Л.В. забезпечує соціально-правовий захист учнів школи та попереджує вплив негативних соціальних чинників на формування та розвиток особистості дитини. У школі вона є громадським інспектором з охорони дитинства: здійснює соціально-педагогічний супровід дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей з метою попередження бездоглядності, безпритульності та випадків усіх форм домашнього насильства над дітьми. Підтримує постійний зв’язок з родинами учнів. Особливу увагу приділяє проблемам захисту дитини від батьківської жорстокості, егоїзму, вседозволеності. Мельник Л.В. працює з окремою дитиною чи підлітком, а якщо з групою, то невеликою, якщо з сім’єю, то з кожною окремо. За допомогою ранньої діагностики вона виявляє дітей, які потребують соціальної допомоги, бере участь у виховній роботі з питань профілактики проявів негативних форм поведінки у неповнолітніх (паління, алкоголізму, наркоманії; дитячої злочинності тощо), пропаганди здорового способу життя, статевого виховання молоді, проводить просвітницьку роботу з учнями. Це, зокрема: консультативна робота, ведення картотеки, співробітництво з ССД, медичними закладами, робота з вчителями та класними керівниками, години спілкування, анкетування та тестування учнів.

  На обліку психологічної служби знаходяться сім’ї, які потрапили в складні життєві обставини (24 сімей, батьки яких знаходяться у зоні АТО, 12 дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 125 – діти з багатодітних сімей).

  На базі закладу працює районна психолого-медико-педагогічна консультація та логопедичний пункт (завідувач учитель-логопед, учитель вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель Маньківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Горобець С.С.).

  Ми працює у напрямку інклюзивна освіта.

  Корекція труднощів навчання у дітей із ЗПР – складний і тривалий процес. Дуже часто діти із ЗПР зовсім не готові до навчання в умовах масової школи і «випадають» із начального процесу. Саме тому їм необхідна тривала й систематична корекція у спеціально організованих умовах навчання, які враховували б їхні індивідуальні можливості в темпі засвоєння знань і просування в розвитку.

  • сприймання у дітей із ЗПР призводять до ускладнень у розвитку психіки дитини, зокрема її мислення. Відомо, що основою розумової діяльності є процеси аналізу, синтезу, абстрагування, узагальнення. У дитини з вадами сприймання ці процеси позбавлені того різноманітного конкретно-чуттєвого матеріалу, яким володіє здорова дитина. Так, на початок шкільного навчання діти із ЗПР не мають достатніх знань та уявлень про навколишній світ. Тому особливу увагу в корекції психічного розвитку таких дітей приділяють збагаченню їхніх знань про довкілля. І тут на допомогу приходять учитель-логопед і психолог, завдання яких – пам’ятати, що всі діти є неповторними й однаково важливими, необхідно лише допомогти їм розкритись у цьому житті.

Позакласна робота. Колективні творчі справи.

  Колективні творчі справи є важливим фактором розв'язання виховних завдань.

  Педагогічна діяльність класного керівника як педагога-вихователя багатогранна, вимагає наполегливої творчої праці, яка спрямована на фізичний, психічний, соціальний розвиток особистості, наповнена глибоким моральним змістом і задовольняє пізнавальні інтереси вихованців.

  Увесь навчальний рік у шкільному плані роботи розбито на окремі місячники, що дає змогу конкретизувати види і форми виховної діяльності з учнями, більш цілеспрямовано організовувати роботу з ними. Окремим розділом виділено План роботи Школи сприяння здоров’ю.

  В ході проведення загальношкільних заходів (місячника здоров’я, тижнів пропаганди здорового способу життя, екологічного місячника, екологічних акцій «Посади калину», «Чисте шкільне подвір’я», розробки екологічної стежини), вихованці разом із педагогом складають план майбутньої КТС. При цьому враховується думка окремих груп дитячого колективу і окремих вихованців, визначаються можливі виконавці тих чи інших доручень, обговорюються альтернативні варіанти.

  Методичний та психолого-педагогічний супровід виховної діяльності школи на оптимальному рівні забезпечує методичне об’єднання класних керівників, що реалізовує обрану проблемну тему «Забезпечення умов для методичного зростання та самовдосконалення педагога, який спрямовує свої здібності на виховання і всебічний розвиток учнів, сприяє формуванню в них навичок здорового способу життя».

  Щодо організації методичної роботи з класними керівниками в напрямку формування здорового способу життя слід зазначити, що у всіх класних керівників впроваджена єдина форма виховного плану, з обов’язковими розділами «Заходи щодо охорони здоров’я, попередження травматизму та нещасних випадків», «Ціннісне ставлення до природи ти праці», «Ціннісне ставлення до себе, сім’ї, родини». Планування їх виховної роботи здійснюється згідно річного плану виховної роботи школи. Над проблемою «Впровадження здоров’язбережувальних технологій в учнівському середовищі» працює творча група школи молодого класного керівника.

  У практичній діяльності кожного класного керівника передбачено проведення занять з циклу «Безпека життєдіяльності» щодо вивчення правил дорожнього руху, заняття щодо вивчення правил протипожежної безпеки, запобігання отруєнь, правил безпеки при користуванні газом, безпеки з вибухонебезпечними предметами, безпеки на воді, безпеки користування електроприладами, профілактики туберкульозу, гепатиту, гельмінтозу та інших інфекційних захворювань. У квітні проводиться Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності. До організації у проведенні заходів адміністрацією школи залучалися представники працівників МНС, РЕСУ, ЦРЛ, поліції.

  Навчаючи дітей та учнівську молодь здоровому способу життя, класні керівники проводять бесіди «Знай, щоб жити», «Ваше здоров’я – у ваших руках», «Єдиноправильний вибір на користь здоров’я», години спілкування «Лише зрозумівши природу, людина зрозуміє себе», «Здоров’я – наша цінність», залучають до активної участі у місячнику фізичного здоров’я та спорту «Здоров’я – всьому голова» та дні здоров'я, місячнику екологічних знань «Природа – національне багатство!», тижні безпеки життєдіяльності, тощо.

  Проводиться робота з формуванням здорового способу життя школярів і через учнівське самоврядування. Цю ідею впроваджуємо через шкільний прес-центр, роботу міністерства охорони здоров’я та спорту, періодичне поновлення виставки книг та буклетів, перегляд відеофільмів за участю працівників служби молоді райдержадміністрації.

  За ініціативи міністерства культури у нас є гарна традиція приймати першокласників у «калинята» і висаджувати в цей день кущ калини біля школи. Міністерство охорони здоров’я та спорту працює над проектами «Геть паління! Ми – здорове покоління!», «Здоровий спосіб життя», «Посади сад», «Особиста гігієна школяра», є ініціатором «веселої перерви» для молодших школярів та тематичних музичних перерв у передсвяткові та святкові дні. Міністерству здоров'я допомагає міністерство інформації, яке пропагує здоровий спосіб життя через спецвипуски учнівської газети «Шкільні вісті», розповсюджує пам'ятки, проводить вікторини, конкурси плакатів, газет, оформили постійно діючий стенд «Молодь обирає здоровий спосіб життя» тощо. З метою організованого дозвілля та відпочинку учнівської молоді у школі проводяться спортивні, розважальні, тематичні вечори.

  Із метою організації змістовного дозвілля учнів, їх творчого, інтелектуального, фізичного та духовного розвитку організовано роботу щодо залучення учнів до занять в шкільних гуртках, які дають змогу виявити творчі здібності учнів. У нашій школі діє 13 шкільних гуртків (18 годин), до яких залучено 255 учні (42%) та 10 гуртків ЦДЮТ, в яких залучено 150 учнів. Співпрацюючи з позашкіллям, гуртковою роботою охоплено 405 учнів, що становить 67%.

  Гуртки хореографічного спрямування працюють в двох напрямах: «Шкільний вальс», де випускники мають змогу навчитися танцювати віденський вальс, «Естрадно-спортивні танці», де учні опановують сучасну хореографію. Програма гуртка досить різноманітна і цікава, він поєднує багато напрямків: бальну, народну, сучасну хоре

Єдина Україна!
Фінансова публічність
Я маю право!
Дистанційне навчання
Дистанційне навчання початкові класи
Карта проїзду
Форма входа
Архів новин
Календар
«  Февраль 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829
Друзі сайту

Відділ освіти Маньківської РДА
Рогівська ЗОШ
Пошук

Copyright MyCorp © 2020